Målgruppe
Nogle borgere har funktionsnedsættelser, der besværliggør den daglige kommunikation.
Ved at benytte informationsteknologiens muligheder, eller inddrage teknologiske hjælpemidler, kan mange kommunikationsvanskeligheder afhjælpes i væsentlig grad.
Hvem kan henvende sig?
- Borgere med varige, væsentlige kommunikationsvanskeligheder som f.eks. nedsat evne til at tale, læse, skrive eller betjene computer og telefon
- Pårørende
- Fagpersoner fra kommune, institution m.v.
Hjerneskade, ordblindhed, ALS, CP, Sclerose, Parkinsons og muskelsvind er eksempler på funktionsnedsættelser, der kan medføre nedsat kommunikationsevne.
Rådgivning og undervisning
Vi tilbyder vurdering af den enkeltes behov for støtte og hjælp til kommunikation. Det kan f.eks. være:
- Tilpasning af computerens betjeningsmuligheder
- Opsætning af tilgængelighedsfunktioner
- Brugen af avancerede kommunikationsenheder til mundtlig og/eller skriftlig kommunikation
Efter endt vurdering gives instruktion og undervisning i brug af teknologi til kommunikation.
Hjælpemidler - eksempler på teknologi til kommunikation
Eksempler på teknologi til kommunikation:
- Oplæsningsprogrammer med brug af syntetisk tale
- Talegenkendelse
- Alternativ betjening af computeren f.eks.:
- Alternative mus og tastatur
- Kontaktstyring
- Hoved- og øjenstyring
- Særlige kommunikationsprogrammer
- Talemaskiner